Spiga

Kerja Penyusunan Part 1

Setelah selesai memasukan sekam ke dalam polybeg.. Tiba la masa untuk proses penyusunan. Tapak projek kami berukuran lebih kurang 3 relung. Err.. kira-kira 100 kaki x 90 kaki luasnya. Kalau mengikut pengiraan yang dibuat, sebanyak 8000 polybeg bleh muat. Tapi kami just mulakan dengan 5600 polybeg. Buat permulaan... Lepas nie kalau berjaya, bertambah la polybeg tu.. Insyaallah..


Proses penyusunan nie memakan masa 2 hari. Susah jugak nak susun nie sebenarnya.. Banyak faktor yang perlu diambil kira. Antaranya ialah tekanan air bagi 'sistem piping'. Benda nie yang paling penting skali. Kalau sistem piping tak betul, alamatnya layu habis ler pokok-pokok cili kami nanti.. Tapi kami memang beruntung sebab kami di guide oleh mereka yang pakar dalam bidang nie. So takdak la nak pening-pening nak pikir design yang sesuai untuk sistem piping..

Kami dibantu oleh adik-adik dari team belia. Nasib baik ler ada depa nie. Kalau tak mau patah pinggang sorang2..

Brother2 dari team belia. Depa nie pun bakal usahawan cili fertigasi jugak nih

Pada hari tu kami memang bertuah.. Encik Hasnan dari Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perlis turun melawat tapak projek kami untuk melihat sendiri proses penyusunan. Hasil daripada lawatan beliau, projek kami nie bakal disenaraikan dalam NCER. Alhamdulillah...

Yang pakai spek tu la En. Hasnan. Yang berspek hitam tu plak Abg Nasir, bos ESC. Bekemeja oren tu plak En. Shakir juga dari ESC. Yang bertopi tu En Nordin dari PERKASA. Err... mamat yang berbaju hijau tu adalah Jen. Mcm biasa, gambar aku memang takdak la..


0 comments: